Adidas / Nike
Download All Pairs Top Banner
Skrevet af: Frederik L. Høj // Instagram

Vi gør status på de begivenheder, som definerede 2018

Et hæsblæsende sneaker-år begynder lige så stille at lakke mod enden, og efterhånden som de sidste sandkorn siver gennem det timeglas, der var 2018, er det fristende at stoppe op og gøre status – hvilke sneakers gjorde sig særligt bemærket? Hvad lærte vi? Og, ikke mindst, hvad kommer vi til at huske 2018 for? Læs vores bud på de otte ting, der definerede sneaker-året 2018.

Husk desuden at følge os på Facebook og Instagram, hvor vi dagligt holder dig opdateret på nyheder, releases og restocks.

1. Sean Wotherspoon x Nike

Det er vist ikke for tidligt at konkludere, at én af årets foretrukne og mest velansete sneaker-udgivelser var Nikes samarbejde med Sean Wotherspoon. Som en del af en konkurrence ved sidste års Air Max Day, fik den amerikanske reseller lov at designe sit helt eget bud på en Air Max-sneaker. Hans fløjlsklædte hybrid mellem Air Max 1 og 97 vandt konkurrencen og dermed retten til et officielt release. Ud over at skoen var én af 2018 absolut bedste, var udgivelsen memorabel, fordi en helt normal person, ja tilmed en reseller, med en simpel forkærlighed for gamle Nike-sko, stod bag. Om dette også bliver vejen til folks hjerter i 2019 for Nike, adidas og co., vil tiden vise.

2. Yeezys til folket – men er det, hvad folket vil have?

Efter tre år gik Kanye Wests profeti, om at gøre Yeezys tilgængelige for alle, endelig i opfyldelse. Både antallet af udgivelser og tilgængelige sko ved hver udgivelse steg drastisk, og der var flere eksempler på, at Yeezys sad længe efter release. I skrivende stund kan man eksempelvis både købe Yeezy Boost 700 ”Mauve”, Yeezy Boost 350 V2 ”Sesame” og ”Semi Frozen Yellow” flere steder. Men i takt med at antallet af Yeezys er steget, er det som om, at hypen er gået den modsatte vej, og dermed rejser spørgsmålet sig: Vil folk stadig købe Yeezys, når de er tilgængelige for alle? Eller har Yeezy-brandet mistet sin ’power’? 2019 kan meget vel være året, hvor det bliver afgjort.

3. Artist-samarbejder til højre og venstre

Med Yeezy har adidas ellers vist, hvor stor gennemslagskraft et artist-samarbejde kan have, og selvom det har været et fænomen i mange år, var 2018 året, hvor det næsten stak helt af. Nærmest enhver kendt musiker er efterhånden tilknyttet et sportsmærke, enten som ambassadør eller som en del af et regulært samarbejde. I år blev Childish Gambino eksempelvis en del af adidas-lejren, mens Tyler the Creator gik fra Vans til Converse, og Kendrick Lamar skiftede Reebok ud med Nike.

4. Drakes adidas-samarbejde stoppede før det startede

En anden kunstner der i år skiftede brand – ja faktisk to gange – er Drake. Der gik i lang tid rygter om, at han ikke var tilfreds med sit Jordan Brand-samarbejde, og at han søgte mod adidas for at få samme grad af kreativ frihed som Kanye West. Det fik selvsamme hr. West, sammen Pusha T, som også er tilknyttet adidas, dog hurtigt sat en stopper for, da de valgte at indgå en god gammeldags ’beef’ med den canadiske sanger. Drakes adidas-samarbejde stoppede før det kunne nå at starte, og selvom der i dag er tvivl om Drakes tilhørsforhold, tyder meget på, at han er hos Nike. Mon 2019 bliver året, hvor Drake endelig får sin egen sneaker?

5. Fra “The 10” til “The 22”

Efter 2017 var der bred enighed om, at året havde tilhørt adidas takket være deres Yeezy-samarbejde og populære, nye Boost-teknologi. Nike formåede dog at slutte året af med et brag med deres super hypede ”The Ten” samarbejde med Virgil Abloh, der af mange betragtes som et af de bedste sneaker-collabs nogensinde. Med det lagde Nike i kakkelovnen til et suverænt 2018, og her fulgte de op med en lang række nye ”The Ten” udgivelser – faktisk så mange at ”The Ten” i dag er blevet til ”The Twentytwo”. Med mængden af udgivelserne er luften dog også sivet en smule ud af ballonen, og der er begyndt at komme en generel efterspørgsel på nye designs fra samarbejdet. Hver udgivelse går imidlertid stadig som varmt brød, og noget tyder på, at Nike og Virgil Abloh fortsætter i samme stil i 2019.

6. Markedet blev oversvømmet

Kigger man på nr. 2, nr. 3 og nr. 8 på denne liste, tegner der sig hurtigt et billede af en større tendens, som virkelig har kendetegnet 2018 – mængde. I år har der nemlig været overvælgende mange sneaker-udgivelser – både i form af nye designs og nye colorways, men også helt nye samarbejder. Mens der før i tiden måske var et par fremtrædende, ”hypede” udgivelser om måneden, er der i dag adskillige hver uge. Det forøgede udbud hænger til dels sammen med, at der er kommet større efterspørgsel på sneakers, fordi sneakers for alvor er blevet mainstream, men måske også at det er blevet fristende for mærkerne at øge salget ved lade der gå mindre og mindre tid mellem de helt store projekter.

At sige, at der er gået inflation i hypede sneakers og sneaker-samarbejder, ville nok være at presse citronen. Men mængden har bidt de store mærker i røven. Flertallet af deres samarbejder anses ikke længere som værende lige så specielle, og der kræves endnu mere af dem, før en sneaker virkelig skal skille sig ud. Ser vi mon et opbrud i løbet af de kommende år?

7. Adidas x Dragon Ball Z

Den store mængde af samarbejder har heldigvis tvunget mærker som adidas til at tænke i helt nye baner og nye måder at kollaborere på. Det er blandt andet kommet til udtryk ved, at de i år har slået hovederne sammen med Dragon Ball Z, og resultatet kan vel sagtens betegnes som ét af årets mest memorable og ambitiøse samarbejder. Adidas fortsætter ned af samme sti næste år og udgiver et Ultra Boost-samarbejde med Game of Thrones, som der allerede nu er høje forventninger til. Spørgsmålet er bare, om det er nok til for alvor at tiltrække opmærksomhed i en tid, hvor storstilede sneaker-samarbejder rammer hylderne hver weekend.

8. Danmark fik en ny sneaker-app

Med så mange nye sneaker-udgivelser og –samarbejder hver uge er det heldigt, at du ikke længere selv behøver at holde styr på dem alle sammen. Vi har nemlig lanceret i år en ny app, All Pairs, som hjælper dig med at holde overblik over de vigtigste releases, tilbud, restocks og meget mere. Hvis vi selv skal sige det, er det faktisk ret smart, og du kan hente den i App Store nu, helt gratis.

Har vi glemt noget?

Synes du, vi overså noget på denne liste? Tøv ikke med at kontakte os på Facebook eller Instagram og komme med dine tilføjelser – så kan det være, vi tager det op i næste afsnit af vores podcast.

Undgå at misse de vigtigste releases

På nedenstående medier holder vi dig dagligt opdateret på nyheder, releases og restocks.