Skip to main content

Det er mandag den 19 september 2016, og det nærmer sig fyraften hos folkene i den Århusianske butik, STØY. De er velvidende om, at der er et Yeezy release på vej – de ved bare ikke hvornår. Men sidst på eftermiddagen tikker der en mail ind til butikkens ”International Mens Buyer”, Mike Guldberg Mortensen, hvori der står, at den nye ”Yeezy Boost 350 V2” releaser lørdag den 24 september 2016. Dette er starten på en yderst hektisk og administrativ uge for folkene i STØY. Vi har taget en snak med Mike om, hvad der foregår bag kulisserne under et Yeezy release.


Navn: Mike Guldberg Mortensen

År hos STØY: Startede 1 januar 2008

Stilling: International Mens Buyer

Favorit sneaker i samlingen – og hvorfor:

Nike Blazer Mid Cork. Den kom ud i ret lille antal og solgte ikke specielt hurtigt, men jeg synes, at den har et fedt look, og så elsker jeg de gamle midcut og hightop sneakers.


Næsten alle ved, hvor hypede og populære sneakers fra samarbejdet mellem Adidas og rapperen, Kanye West, er. Men hvad mange ikke ved, så ligger der et stort administrativt arbejde bag, når en butik eller webshop skal afholde et Yeezy release. Især fordi de traditionelle kommunikationsveje er vendt om ved Yeezy releases. Normalt er det forhandlerne, som ved, hvornår de pågældende sneakers udkommer. Men ved Yeezy releases er det oftest forbrugerne, som sidder med det meste af informationen grundet nyheder fra os og andre forskellige medier.

Dertil kommer det, at Adidas har embargo på nyheden, hvilket vil sige, at forhandlerne først må afsløre, at de også får sneakeren, når embargoen bliver løftet.

”ALT bliver holdt hemmeligt indtil sidste øjeblik. Det samme gør sig gældende for sortimentet. Normalt vælger vi selv sortiment og sizerun, men med Yeezy er alt forudbestemt fra Adidas.”

For det kommende Yeezy Boost 350 V2 ”Beluga” release var der embargo indtil tirsdag den 20 september kl.10:00 for alle forhandlere. Så først derefter måtte forhandlerne offentliggøre nyheden.

Når først nyheden er ude, hvordan forløber den videre proces så for jer i STØY?

“Hele vores pr-plan sættes i gang, vores in house fotograf informeres om at dette release skal foran alt andet, således vi er klar med oprettelse af produktet online og diverse billeder. Ligeledes bliver vores backoffice informeret, så vi sikrer os, at produkterne er gjort klar til salg.”


INFO:

STØY har 5-7 ansatte, som udelukkende arbejder med at administrere Yeezy releaset.

To indkøbere, en backoffice mand, en lager mand, en eller to PR folk og en fotograf.

Yeezy releases er især krævende supportmæssigt. Butikken modtager rigtig mange henvendelser fra både ind og udland, når så hypede sko releaser. STØY har derfor ændret og optimeret på deres måde at release skoene på. De har før kørt med ”først-til-mølle” strukturen, som resulterede i, at en del folk campede foran butikken i Aarhus. De har ligeledes kørt med et raffle system, hvor de ringede ud til vinderne af lodtrækningen. Og de har sågar haft Peter Falktoft til at trække de forskellige vindere af deres raffle. Men til dette release har de så vidt muligt prøvet at gøre det mindre administrativt. Det er stadig det samme koncept, hvor man sender en mail til dem, og melder sig til rafflen. Men denne gang modtager vinderne en SMS, og kan derefter hente skoene i butikken.

Hvad er årsagen til, at I har besluttet jer for at afholde raffle i stedet for først-til-mølle princippet?

”Vi synes det er fedt med masser af hype og attention på et givent produkt, og hvis vi vidste, at folk kom, og stod i kø foran butikken fra om morgenen, tror jeg at vi ville gøre det igen. Men problemet er, at de unge er klar til at ligge i kø i en uge, hvilket vi på ingen måde er fan af.

Så vi har set os nødsaget til at køre raffle og gøre det ens for alle vores kunder og sikre at dem som har lyst, kan være en del af det.”

STØY er ikke den eneste butik, som har valgt, at gøre tingene på den måde for at mindske administrationen ved disse releases. Siden det første Yeezy 350 Boost release sidste år, har tingene ændret sig rigtig meget på grund af den enorme efterspørgsel. Mange butikker har været nødsaget til at gå væk fra “først-til-mølle” konceptet, da de ikke kan håndtere, at der bliver campet foran deres butik i flere dage. Af den årsag kører næsten alle butikker med instore eller online raffles nu. Men selvom det administrativt hjælper en del, så er det stadig en stor mundfuld at koordinere et Yeezy release.


Modtag release datoer, tidspunkter, direkte links og meget mere på mail ved at skrive dig op til vores nyhedsbrev.

TILMELD NYHEDSBREV

Få direkte links til de populære releases i dit newsfeed, meld dig ind i gruppen “Sneaker Release Calendar” på Facebook.

BESØG GRUPPEN

POPULÆRE BRANDS

POPULÆRE BRANDS

POPULÆRE BRANDS

POPULÆRE BRANDS

POPULÆRE BRANDS

POPULÆRE BRANDS

POPULÆRE BRANDS

POPULÆRE BRANDS

POPULÆRE BRANDS

POPULÆRE BRANDS

POPULÆRE BRANDS

POPULÆRE BRANDS

POPULÆRE BRANDS

POPULÆRE BRANDS

Nike

Jordan

Salomon

New Balance

adidas

Yeezy